23 november 2012

Fredagstema: böcker

Jag hade en period i tonåren då jag läste en massa böcker, sen tröttnade jag. Jag fick väl andra intressen och efter att ha läst klart alla Stephen King så hittade jag inget annat intressant. (Jag bodde på en liten ort med ett ganska litet bibliotek.)

Men nu.....
Fundera på en ny bokhylla kanske? (Ja, det är dubbla rader..)



















Detta är mina egna böcker och ändå springer jag jämt till bibban. Ca 70% av dessa är olästa och jag har ett paket på kommande från cdon och har planer på att beställa från amazon.uk också. Jag har plötsligt hittat en massa att läsa (och jösses så amazon.uk har begagnade rariteter för inga summor alls!)
Ofta är det "serier" av böcker som jag läser, och har jag läst en bra så vill jag ju veta hur det gick sedan också. Deckare och fantasy för hela slanten. Jag är väldigt inne i varulvs- och vampyrböcker just nu... det hörs fånigt att säga det men de är ofta väldigt bra skrivna.


Just nu brinner jag väldigt för den översta i högen. Bitten - Kelley Armstrong, en åtminstone 13-delad serie som jag fullkomligt blev förälskad i från första sidan. (True Blood författarinnan gillar dem också, det säger väl kanske nåt...) Sen har jag också en massa andra serier som jag bara har köpt första boken i för att se om det är nåt. (Har inte hunnit läsa största delen av dem ännu...)
Det blir mycket köpa böcker på engelska, bibban har dem inte och ingen har velat översätta dem, eller sen är bara en eller två böcker i serien översatta (som True Blood tex) och då kan jag lika gärna dra allt på engelska.
Det går bra att läsa på engelska och det är väldigt nyttigt. Däremot kan jag inte läsa på finska trots att jag behärskar språket och använder det dagligen. Böcker på finska flyter bara inte, men det vore kanske nyttigt.
Det är väl bara min mamma som tycker att det är trist att jag läser alltmer på engelska för hon brukar låna böcker av mig. :)

Favoriter: 
Charlaine Harris - True Blood! <3 Den evige favoriten.
Kelley Armstrong - Underworld-böckerna, handlar om varulvar.
Sandra Brown - deckare med en väldigt cynisk touch
Linwood Barcley - väldigt välskrivna deckare, Stephen King lär älska dem. :)
Maggie Stiefwater - Jämförs mycket med Twilight, men jag tycker dehär är bättre och handlar om vargar! Synd att den inte blivit mer känd. (Eller kanske lika bra?)
Ann Rosman - Synd att hon inte har skrivit så många, bra mycket bättre än Läckberg & co
Johan Theorin - Har skrivit många riktigt bra deckare men tyvärr blev jag besviken på hans senaste bok.
Becca Fitzpatrick - En triologi om en ärkeängel, som är allt annat än en ängel. :)

Sen har jag läst så många böcker som är enda boken av den författaren, men boken har varit så bra så jag borde läsa fler.. tex Sharon Bolton, Anders Björkelid, Lee Child, Håkan Östlundh... och säkert många många fler...

Ett litet skräckscenario är.. vad händer då jag har läst igenom "allt" i min genre? Men eftersom jag inte har läst på många år så hoppas jag att favoriterna inte tar slut. :)

Detta är ett förinställt inlägg tidsmässigt ifall någon får för sig något annat...

3 kommentarer:

  1. "Ett litet skräckscenario är.. vad händer då jag har läst igenom "allt" i min genre?" Ingen fara alls, det kommer nya hela tiden. Jag får lite panik när jag tänker på alla bra böcker som skrivs varje år och alla jag inte kommer att hinna läsa.

    Bra idé att låna så mycket som möjligt. Man kan bli husvill annars när böckerna börjar fylla upp källarförråden, köksskåpen, garderoberna, ugnen...

    SvaraRadera
  2. Jag måste också införskaffa nya bokhyllor p g a dessa dubbla rader.=)

    SvaraRadera
  3. Jag läste mycket på engelska när jag var yngre men på senare år har det inte blivit av. Borde nog börja läsa på engelska igen! Vår nästan 13-åring läser också mycket och nu har hon börjat önska sej engelska böcker.
    Jag kommer förresten från Finland, men behärskar inte finska...

    SvaraRadera