14 december 2012

Fredagstema Lucia


Jag har absolut inga bilder att relatera till detta inlägg med...
I Finland är det bara finlandssvenskarna som firar Lucia. Endast 5,4% av befolkningen alltså, finnarna har ingen Luciatradition.
Det brukar väljas varje stads/bys egen Lucia och sedan finns det också Finlands Lucia. Men jag har aldrig orkat åka och titta på ceremonin.

Lite liknande är det med lussekatter faktiskt. De är inte särskilt utbredda här. Det är mest folk med kontakter till Sverige som brukar baka dem och då jag började baka dem så förstod jag inte vad keso i receptet stod för. Finland har ingen keso, våran cottagecheese heter grynost kom jag på många år senare. Jag tog gräddfil istället och än idag bakar jag dem på gräddfil och de blir ljuvligt goda måste jag säga. :)

Men Lucia var det ja. Min enda kontakt med Lucia i år var på sonens julfest på dagis. (Han var stjärngosse då.) :) Lucia har alltid funnits i skolorna så länge jag minns. Enligt google valdes första Lucia i Finalnd 1950.
Destovärre var vi så försenade till sonens julfest (eftersom sonen tycker om att sitta på wc´n i lugn och ro) att jag glömde kameran hemma så jag har inte ens en sådan bild att visa. :( Jag fick ståplats längst bak och gav därför upp tanken på att använda mobilkameran. Men sonen tyckte att det var en rolig julfest och det är ju det viktigaste. :)

PS... Jag har dessutom skippat julkorten iår.. är jag inte hemsk? ;) Jag hann inte... ! :P

Desiree i Stockholm
Annika i Washington
Erica i Piteå
Karin på Åland
Fourmom i Stockholm
Victoria i Florida
Marianne i Älmhult
Penny vid Vänern
Annika utanför Umeå
Olgakatt i Skåne
Anna FT i Stockholm
Channal i Norrköping
Karin i Stockholm
Jagger
Nilla
Västmanländskan
Christina i Kalifornien
Byfånen
Musikanta
Englundskan
Ann i Alaska

4 kommentarer:

  1. Ja, jag vet ju att lucia är stort i svenskfinland. Jättestort.
    Minns hur kul jag tyckte det var när Närpes Tidning kom hem till mamma i Sthlm med alla luciakanditaterna. OCH vi tyckte det var SÅÅÅ kul att se dem.
    Jag är ju uppvuxen i Sthlm så jag har tunga traditioner på lucia.
    Det är den dag på året jag saknar sverige som allra mest.

    SvaraRadera
  2. Skippat julkorten? Ånej, så lätt kommer man inte undan. Julkort kan skickas minst tio dagar till! Om man verkligen har lust alltså. Och så kan man ju maila.

    Kort på dagis-Luciatåg och skol-dito funkar tyvärr inte längre på våra skolor och dagis, eftersom många föräldrar inte vill att man ska fota. Kan hamna på FB, eller i orätta händer och skulle det vara en unge med skyddad identitet är det ju illa. Så lite bildfattigt blir det i detta sammanhang på min blogg...

    SvaraRadera
  3. En liten luciahistoria i alla fall :)

    SvaraRadera
  4. Tänk så okunnig jag då är.... Lucia trodde jag firades "nästan" överallt i alla fall i de nordiska länderna. Nu fick jag lära mig något nytt, det är bra.
    När jag var barn lussade min mamma först för oss systrar, sen lussade vi för bror och pappa. Jättemysigt ... den traditionen hade inte min man med sig i boet :)
    Tittade in för att skicka dig en GOOOO JUUUUL KRAM

    SvaraRadera